Energie besparen is een hot topic, net zoals duurzaamheid. Of je nu bewust bezig bent met de impact die je maakt op het milieu of dat je graag geld wilt besparen door het aanschaff...
App | Account | Verbinding | Beheer | Gegevensbescherming | Overig | Foutcodes
Hoe verbind ik mijn toestel met de ETNA-app? (Bekijk video)
1. Druk, nadat je bent ingelogd in de app, op het ‘+’-symbool in de rechterbovenhoek op het beginscherm (‘mijn familie’).
2. Druk op de vaatwasser en selecteer een 2.4 GHz WiFi-netwerk. Als dit niet beschikbaar is, volg dan de stappen onder ‘Hoe kan ik aparte WiFi-namen (SSID’s) configureren voor 2.4 GHz en 5 GHz banden?’ Als je één geïntegreerd WiFi-netwerk hebt (2.4 en 5 GHz), kan het koppelen mislukken.
3. Voer het wachtwoord van het geselecteerde WiFi-netwerk in en druk op ‘volgende’.
4. Op de pagina die verschijnt word je gevraagd om het toestel aan te zetten en de WiFi-knop op het toestel gedurende 3 seconden ingedrukt te houden. Voer deze handelingen uit.
5. Bevestig dat de WiFi symbool op het toestel langzaam knippert en druk op ‘volgende’.
6. De vaatwasser verandert als gevolg van de voorgaande handelingen in een hotspot. Dat is een draadloos toegangspunt. Volg de aanwijzigingen in de ETNA-app. Druk op ‘verbind nu’ en maak op je mobiele apparaat verbinding met de hotspot, genaamd SmartLife-XXXX, waarbij XXXX duidt op een combinatie van cijfers en letters.
7. Ga, nadat je bent verbonden met de hotspot, terug naar de ETNA-app. Je wordt automatisch doorgestuurd naar het ‘adding device’-scherm. Op dit scherm kan je de voortgang van het verbindingsproces volgen. Je hoeft nu niets te doen. De verbinding zal normaal gesproken binnen 2 minuten tot stand komen.
8. Druk, nadat je de bevestiging hebt gekregen dat het toevoegen van het toestel is gelukt, op ‘doorgaan’. Je wordt doorgestuurd naar het toestel bedieningsscherm.
9. Tijd om de app te verkennen! Je kan, indien gewenst, de naam van het toestel en de kamer wijzigen. Zie hiervoor ‘Hoe kan ik toestelinformatie (icoon, naam en locatie) wijzigen?’
Hoeveel toestellen kan ik toevoegen aan de ETNA-app?
Er is ruimte voor 200 toestellen, maar houdt er rekening mee dat de router een beperkende factor kan zijn. Als er te veel apparaten en toestellen op één router zijn aangesloten, kan dat de prestaties beïnvloeden.
Ik kan mijn toestel niet koppelen. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
1. Zorg ervoor dat het toestel is ingeschakeld en zich in koppelingsmodus bevindt, te herkennen aan het (langzaam) knipperende WiFi-symbool.
2. Controleer of de WiFi-verbinding sterk genoeg is op de locatie van het toestel. Lees meer bij ‘Ik wil mijn toestel in een kamer met een zwak WiFi-signaal plaatsen. Zal dit problemen veroorzaken?’
3. Zorg ervoor dat de afstand tussen het toestel en je mobiele apparaat niet te groot is.
4. De toestellen kunnen alleen verbinden via een 2.4 GHz-netwerk. Mogelijk heb je deze niet ingesteld of heb je één gecombineerde SSID. Lees hier meer over bij ‘Hoe kan ik aparte WiFi-namen (SSID’s) configureren voor 2.4 GHz en 5 GHz banden?’
5. Controleer of je router aan alle eisen genoemd bij ‘Moet mijn WiFi-router aan bepaalde minimumvereisten voldoen?’ voldoet en of je het juiste wachtwoord hebt ingevoerd.
6. Mogelijk heb je het maximale aantal apparaten bereikt dat je router aankan. Koppel andere apparaten los en probeer opnieuw verbinding te maken met het toestel.
7. Mogelijk staat het toestel in de MAC-filterlijst van je router. Verwijder het toestel uit deze lijst en probeer opnieuw verbinding te maken met het toestel. Ga hiervoor naar de configuratiepagina van de router. Het adres staat meestal op het etiket aan de achterkant van de router.
Hoe los ik verbindingsproblemen met mijn toestel op?
1. Controleer of de WiFi-verbinding sterk genoeg is op de locatie van het toestel. Lees meer bij ‘Ik wil mijn toestel in een kamer met een zwak WiFi-signaal plaatsen. Zal dit problemen veroorzaken?’
2. Controleer of je router aan alle eisen genoemd bij ‘Moet mijn WiFi-router aan bepaalde minimumvereisten voldoen?’ voldoet en of je het juiste wachtwoord hebt ingevoerd.
3. Mogelijk heb je het maximale aantal apparaten bereikt dat je router aankan. Koppel andere apparaten los en probeer opnieuw verbinding te maken met het toestel.
4. Nadat je de WiFi-naam en/of wachtwoord hebt gewijzigd, moet je de verbinding het toestel opnieuw tot stand brengen. Lees hoe je dat doet bij ‘Kan ik het netwerk waarmee mijn toestel verbonden is wijzigen?’
5. Nadat je de WiFi-naam en/of het wachtwoord hebt gewijzigd, moet je het toestel opnieuw verbinden. Lees hoe je dat doet bij ‘Kan ik het netwerk waarmee mijn toestel verbonden is wijzigen?’
6. Het kan helpen om de router opnieuw op te starten en de status van het apparaat na een paar minuten opnieuw te controleren.
7. Het opnieuw opstarten van het apparaat kan soms ook de problemen verhelpen.
8. Als je vaak verbindingsproblemen ervaart, controleer dan of je toestel de laatste firmware-update heeft. Houd er rekening mee dat het toestel tijdens de update niet kan worden bediend. Hoe je deze controle uitvoert, lees je bij ‘Hoe ontvangt mijn toestel firmware-updates?’
Hoe kan ik aparte WiFi-namen (SSID’s) configureren voor 2.4 GHz en 5 GHz banden?
Onze toestellen kunnen alleen via de 2.4 GHz-band worden verbonden. Mogelijk ondersteunt je router zowel de 2.4 GHz- als de 5 GHz-band, maar wordt bij jou slechts één WiFi-netwerk weergegeven in de WiFi-instellingen op je mobiele apparaat. Dit kan (meestal) worden aangepast.
Hoe je verschillende WiFi-namen (SSID’s) kan instellen, hangt af van het merk van je router.
Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van je router en voer de onderstaande stappen uit:
1. Ga naar de configuratiepagina van de router. Het adres staat meestal op het etiket aan de achterkant van de router.
2. Ga naar de 2.4 GHz instellingenpagina en stel de WiFi-naam (SSID) in. Eindig de naam bijvoorbeeld met ‘-2.4G’. Sla de instelling op. Mogelijk moet je de 2.4 GHz-band eerst activeren.
3. Ga naar de 5 GHz instellingenpagina en stel de WiFi-naam (SSID) in. Eindig de naam bijvoorbeeld met ‘-5G’. Sla de instelling op.
Let op: nadat de Wi-Fi-namen (SSID’s) zijn gewijzigd, moet je alle apparaten die de router gebruiken opnieuw verbinden.
Waarom blijft de indicator op het toestel knipperen?
Een knipperende indicator geeft aan dat het apparaat zich in de koppelingsmodus bevindt. In deze modus is (nog) geen verbinding met het toestel tot stand gebracht. Heb je last van verbindingsproblemen? Kijk dan bij ‘Hoe los ik verbindingsproblemen met mijn toestel op?’
Waarom maakt mijn toestel niet automatisch opnieuw verbinding met het netwerk na een stroomstoring of netwerkonderbreking?
Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals:
1. Teveel apparaten willen tegelijkertijd verbinding maken met de router, waardoor de maximale belasting van de router wordt overschreden.
2. De stabiliteit / kwaliteit van het netwerk bij jou thuis is niet goed genoeg. Nadat de stroomstoring of netwerkonderbreking voorbij is, duurt het te lang om weer verbinding te maken.
Zie ook ‘Hoe los ik verbindingsproblemen met mijn toestel op?’
Wat gebeurt er als ik op de WiFi-knop op het toestel druk?
Als je deze knop, nadat je het toestel hebt aangezet, 3 seconden ingedrukt houdt, gaat het toestel in de koppelingsmodus. Als je dit doet terwijl het toestel al verbonden is met de ETNA-app, dan zal de verbinding verbroken worden.
Moet mijn WiFi-router aan bepaalde minimumvereisten voldoen?
De meeste routers, die op de standaardinstellingen zijn ingesteld, voldoen. Om er zeker van te zijn dat je router compatibel is, kan je het onderstaande controleren in de gebruiksaanwijzing of op de configuratiepagina van de router. Het adres staat meestal op het etiket aan de achterkant van de router.
1. De router moet beschikken over een 2.4 GHz-netwerk. Onze toestellen kunnen geen verbinding maken met een 5 GHz-netwerk.
2. Zorg dat je WiFi-router comptabel is met oudere standaarden tot WiFi 5 (802.11ac). Zet eventueel de WiFi 6 (802.11ax) 2.4 GHz-modus uit.
3. Zorg dat je wachtwoord sterk versleuteld is met WPA2-PSK (AES).
4. Zorg dat DHCP en broadcasting (de netwerknaam moet zichtbaar zijn) ingeschakeld zijn.
Ik wil mijn toestel in een kamer met een zwak WiFi-signaal plaatsen. Zal dit problemen veroorzaken?
Dit kan mogelijk problemen veroorzaken. Voor een optimale gebruikservaring dient het netwerksignaal in de ruimte waar het toestel wordt geplaatst sterk en stabiel te zijn. Overweeg in dit geval om je netwerk te versterken. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van WiFi-repeaters of een Mesh WiFi-systeem. Lees meer over het oplossen van verbindingsproblemen bij ‘Hoe los ik verbindingsproblemen met mijn toestel op?’ De verbindingssterkte kan je bijvoorbeeld meten met behulp van een WiFi-analyzer of speedtest-app.
Kan de verbinding met mijn apparaat worden verstoord door andere (huishoudelijke) apparaten?
Het WiFi-netwerk maakt gebruik van de 2.4 GHz-band. Een magnetron maakt bijvoorbeeld ook gebruik van deze frequentie en zou in theorie de verbinding kunnen verstoren. In een normale situatie (geen defecten) schermt een magnetron echter voldoende straling af. Wanneer de magnetron niet in gebruik is, zendt hij zelfs helemaal geen straling uit. Kortom, de gebruikservaring van je toestel zou niet beïnvloed moeten kunnen worden door andere huishoudelijke apparaten, zoals magnetrons.
Kan mijn toestel vanaf meerdere mobiele apparaten tegelijk worden bediend?
Ja, dat kan. Je toestel kan door maximaal 200 verschillende mobiele apparaten worden bediend. Het is ook mogelijk om met één account op meerdere mobiele apparaten in te loggen.
Kan ik mijn toestel bedienen terwijl ik met een ander netwerk verbonden ben?
Ja, dat is mogelijk. Je apparaat hoeft alleen tijdens het koppelen met hetzelfde WiFi-netwerk verbonden te zijn als je toestel. Zo kan je het toestel ook bedienen als je niet thuis bent. Let op: om je toestel via de app te kunnen bedienen, moet je toestel wel altijd verbonden zijn met een WiFi-netwerk. Anders kan er geen verbinding met de servers tot stand worden gebracht.
Kan ik het netwerk waarmee mijn toestel verbonden is wijzigen?
Ja, dat kan. Voer de handelingen vermeld bij ‘Hoe verwijder ik een toestel uit mijn account?’ uit. Kies hier voor ‘disconnect’, dan behoud je jouw instellingen. Volg hierna de instructies bij ‘Hoe verbind ik mijn toestel met de ETNA-app?’ Kies het (2.4 GHz) netwerk waarnaar je wil overschakelen.